troublemakers-the-story-of-land-art---cracking-the-frame

Troublemakers: The Story of Land Art - Cracking the Frame


[James Crump | Verenigde Staten | 2015 | 74' | Engels gesproken | niet ondertiteld ]


Rialto presenteert maandelijks Cracking the Frame, een programma met een internationale selectie van veelgeprezen kunstfilms en films over hedendaagse kunstenaars, filmmakers en schrijvers, kortom over mensen die het huidige culturele landschap een ander aanzien hebben gegeven.

Troublemakers: The Story of Land Art
"My new paintbrush is a Caterpillar", zei ooit de New Yorkse kunstenaar Walter De Maria. Daarmee doelde hij niet op het diertje, maar op een bulldozer met rupsbanden. De Maria was een vertegenwoordiger van een opmerkelijke kunststroming die eind jaren 60 kwam opzetten: de Land Art. Niet alleen hij, maar ook Robert Smithson en Michael Heizer wilden zich in hun creativiteit niet langer beperken tot het onbeschilderde canvas of het onbewerkte stuk steen – zij hadden meer ruimte, meer materiaal nodig. Aldus ontstond de Land Art, waarbij zij, en ook anderen, in het zuidwesten van de VS compromisloze werken schiepen van monumentale afmetingen, die het landschap herschiepen, daarmee de grenzen van de traditionele kunst op revolutionaire wijze overschrijdend. Hun werk moest vooral ontzag en verbazing bij de toeschouwer inboezemen.

Aan de hand van zelden vertoond archiefmateriaal, interviews met betrokkenen en veel vanuit de lucht gefilmde beelden brengt regisseur James Crump deze kunstbeweging en haar aanhangers in beeld.
Nederlandse première

“Takes it place among the grat art documentaries of the last half-century.” – The Wall Street Journal

“Crump's film documents this historical artistic movement, while also raising greater questions about the nature of art itself. […] What excitement there is in these folies de grandeur. “ – The Guardian

“The awe-inspiring imagery speaks volumes: this big-thinking art demands big-screen respect.” – Total Film

“A cogent, brisk, sometimes thrilling documentary.” – The New York Times


  • PREMIÈREDATUM:
  • 18 oktober 2017

SPEELDATA:





meer Rialto Podium