fatima---cinma-arabe-preview

Fatima - Cinéma Arabe Preview

[Philippe Faucon | Frankrijk | 2016 | 79' | Arabisch, Frans gesproken | Engels ondertiteld ]

Van 11 t/m 17 april vindt in Rialto de 9e editie plaats van Cinéma Arabe. Om vast in de stemming te komen presenteert het festival op 1 april (geen grap!) een feestelijke programma met film, gasten en eten. Cinéma Arabe-directeur Adel Salem verricht de aftrap, waarna de nieuwe, korte film The Dinner van de Belgische filmmaker Annick Christiaens wordt vertoond. De jonge Silke heeft een Marokkaanse vriend - Malik. Op een dag hoort hij dat zijn ouders uit Marokko komen eten. En dan?
Christiaens is aanwezig en zal na afloop vragen van het publiek beantwoorden. Daarna is het tijd voor een van de hoogtepunten van de vorige editie: Fatima van Philippe Faucon.

Dit alles is rond 19.00 uur afgelopen. Wie trek heeft gekregen, kan gewoon in Rialto blijven: chef Namiye Cenol (Bioanne) serveert tegen een bescheiden prijs heerlijke gerechten.

Fatima
In een Franse provinciestadstad woont de gescheiden Fatima met haar twee dochters. Ze heeft er alles voor over om hen een goede toekomst te bezorgen; dus wanneer Nesrine medicijnen wil studeren, brengt zij haar gouden sieraden naar de lommerd en neemt ze er zonder morren nog een schoonmaakbaantje bij. Maar haar lage maatschappelijke positie wekt de ergernis van haar jongste dochter Souad; zij verwijt haar moeder, die nooit in het Frans heeft leren lezen en schrijven, dat ze achterlijk is. Haar diepere gedachten en gevoelens brengt Fatima tot uitdrukking in haar Arabische dagboek, vol met poëtische teksten die een eigen, authentiek stemgeluid laten horen.

Dit levensechte, heroïsche en ontroerende portret werd in eigen land bekroond met drie Césars, waaronder die voor Beste Film.

• PREMIÈREDATUM:
  • 1 april 2017